z recenzji dr hab. inż. Jolanty Wilsz
(...) Obecnie dominuje pogląd, że najczęstszą przyczyną wypadków zdarzających się w transporcie lotniczym, lądowym i morskim jest błąd człowieka. Autorzy opisali i przeanalizowali przyczyny wielu różnego rodzaju katastrof, omówili katastrofy lotnicze, kolejowe i morskie, dokonali ich analizy i oceny działań prewencyjnych podejmowanych w tych trzech obszarach. W prawie każdym z analizowanych zdarzeń wypadkowych autorzy wskazali na występowanie przyczyn pierwotnych, których skutkiem jest błąd człowieka (...)
Autorzy monografii zdecydowanie preferują szeroki aspekt rozumienia czynnika ludzkiego obejmujący zarówno negatywne, jak i pozytywne działania wszystkich osób mających bezpośredni lub pośredni wpływ na bezpieczeństwo (...)
Niezmiernie ważna jest konkluzja, że istotny wpływ na poziom bezpieczeństwa we wszystkich obszarach związanych z występowaniem podwyższonego ryzyka ma edukacja szkolna, zwłaszcza edukacja prowadzona na najniższym poziomie, kiedy człowiek uczy się logicznie myśleć oraz obserwować i rozumieć otaczający go świat.
|